2020-01-25 ZAZ Zaporozhets 968 sau ce vraji au mai facut rusii in 1971

ZAZ Zaporozhets 968 sau ce vraji au mai facut rusii in 1971

ZAZ Zaporozhets 968

ZAZ este o serie de masini in doua usi cu sistem de tractiune activ pe rotile din spate. Producatorul este ucrainian si dateaza din 1960. Numele sau provine de la un barbat dintr-un oras din estul tarii, oras numit Zaporizhia. Este bine de stiut ca, in acea perioada, era masina pe care si-o putea permite oricine in Rusia Sovietica. Altfel spus, Zaporozhets era pentru rusi cum este Loganul pentru romani.

Productia lui Zaporozhets a inceput in anul 1960, insa articolul nostru va vorbi doar despre modelul 968 care a luat nastere in anul 1971 si a fost activ pe piata vanzarilor auto pana in anul 1994 drept modelul 968M. Modelul era construit in uzina ZAZ din Ucraina si era vandut cu pretul de 2.200 de ruble, echivalentul a 115 RON.

Din punct de vedere tehnic, masinuta rusilor se bazeaza pe modelul NSU Prinz 4, dar nu este nimic oficial. Exteriorul este refacut si este scos in evidenta prin gurile de aerisire din spate care au un soi de urechiusi. Are doua usi si un motor aspirat de 1.2 litri V4, dezvoltand o putere de 41 de CP si dispune de doar 4 viteze.

In 1973 a fost lansat modelul 968A care dispune de un bord fabricat din plastic si un nou volan. Rusii puneau la bataie o masina compacta, in doua usi, cu un motor in V si un sistem de tractiune spate. Ca sa nu mai punem la socoteala insertiile cromate si sunetul motorului care toarce ca un Porsche.

Masina cantarea numai 750 Kg si costa numai 2.200 de ruble, echivalentul actual a 115 RON. In Blocul Estic – portiunea Rusiei in care erau concentrate Uniunea Sovietica si tarile care luasera parte la Pactul de la Varsovia – masina era poreclita Zapo. Acest Zapo compact, pe langa toate cele prezentate de mai sus – lucruri insemnate in perioada respectiva pentru o masina – oferea soferului si un sistem radio. Si sa fim seriosi... radio intr-o masina care reprezenta doar nivelul incepator in industria auto, in 1970? Noi am ramas impresionati.

Ceea ce au dorit rusii cu masinuta aceasta este sa ofere oamenilor un automobil care nu indeplineste, nici mai mult nici mai putin, functia de mijloc de transport. Un automobil cu care sa te deplasezi in locurile in care ai nevoie, nu un automobil care sa te duca la destinatie cat ai clipi. Zaporozhets nu era o masina „de fite”, ci o masina pe care si-o putea permite oricine sau o masina pentru omul de rand. Si cu toate astea, era destul de atragatoare pentru acest nivel.

Videoclipul zilei
PNEURILE UZATE SUNT PERICULOASE? CARE SUNT RISCURILE?
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter