Top 5 motociclete produse in Romania! Pe care ti-o doresti?

Motocicletele au evoluat, de-a lungul timpului, la fel ca si masinile. Prima motocicleta dotata cu motor cu combustie interna a fost dezvoltat de Gottlieb Daimler, care e cel ce a scos pe piata primul astfel de vehicul in anul 1885.

In Romania, istoria constructiei de motociclete este indelungata si despre asta o sa vorbim un pic si azi.

Voi cunoasteti cand a fost produsa prima motocicleta la noi in tara? Dar care sunt primele modele? Daca inca nu stiati va vom spune noi.

Cu siguranta exista printre voi iubitori de doua roti, nu numai de patru, asa ca haideti sa ne delectam cu putina istorie in materie de monstruleti pe doua roti.

1. 1. IAR 01 - 1948

Acest model reprezinta piatra de temelie a industriei motocicletelor, la noi in tara. IAR 01 a fost fabricata dupa ce s-a terminat al Doilea Razboi Mondial. Din pacate nu romanii au beneficiat de ele.

De ce? Pentru ca cele 20 de exemplare produse au fost trimise imadiat la export. Unde? In Rusia! 

Din pacate, nu exista fotografii sau imagini cu acest tip de motocicleta, insa multi motociclisti din Romania afirma ca IAR 01 din 1948 seamana foarte mult cu Moto Guzzi, tocmai de aceea am si pus-o in galerie ca sa va imaginati putin cum ar putea sa arate IAR-ul romanesc.

2. 2. IMS 53 - 1953

Stiati ca uzina ARO a produs si motociclete? Da, in anul 1953 Intreprinderea Metalurgica de Stat, asa cum se numea pe atunci uzina ARO, a fabricat cateva motociclete. Spunem cateva pentru ca si atunci productia a fost limitata la doar 12 exemplare, care erau dotate cu motor de 350 cmc si 17 cai putere.

Nu stim motivele pentru care cei de la Campulung au scos doar atatea unitati. Ceea ce putem spune este ca motocicleta era mai mult o copie a unei motociclete britanice Norton model 7.

3. 3. Aiud - 1954

Acest model este unul mai ciudat. Spunem asta pentru ca motocicleta Aiud a fost opera unor ingineri detinuti de la Penitenciarul Aiud.

Mai exact 3 ingineri au lucrat la acest model. Bine, ei au fost ajutati de un fost director tehnic de la IAR, acesta din urma fiind cel care a proiectat sasiul. 

4. 4. Carpati - 1959

Acest model este destul de cunoscut si in zilele noastre. De ce? Pentru ca motocicleta Carpati a fost prima care a fost „data” si populatiei.

Adica fabrica „6 Martie” Tohan a fabricat in jur de 5000 de exemplare. Motocicletele Carpati aveau motor de 69 sau de 49 cmc, construit de METROM Brasov.

5. 5. Mobra - 1971

Daca motocicleta Carpati este cunoscuta, Mobra este si mai cunoscuta. Da, pentru ca nu cred ca exista pasionat de cai putere care sa nu fi auzit de Mobra.

Mobra s-a fabricat din 1971 pana in 1994 la uzina „6 Martie” Tohan din Zarnesti si avea un motor de 50 cmc care furniza 6 cai putere. In toti cei peste 20 de ani de productie, Mobra a avut parte de 5 variante: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra 50 Turist, Mini-Mobra si Mobra Hoinar.

Fiecare varianta a avut parte de imbunatatiri, fie de ordin estetic, fie de ordin tehnic (mobra Hoinar avea 5 cai putere, cu 1 in plus fata de restul si detinea si o cutie de viteze cu 5 trepte).

Newsletter

Whatsapp