Afla care sunt cele 10 tari cu cei mai prosti soferi din lume

Sa conduci o masina intr-o tara straina este cel putin o experienta traumatizanta. Daca ai noroc, vei conduce pe partea drumului pe care esti obisnuit sa o faci, pe celalalt sens poate fi cel putin complicat. Binenteles ca lista acestor factori continua. Pentru non-europeni, orasele de pe batranul continent par sa fie o serie nesfarsita de cercuri si sensuri giratorii, cuplate la o multime de strazi cu sens unic, care par sa nu duca nicaieri.

In ceea ce priveste marile orase, mai ales cele din America de Nord, acestea par a fi flancate pe toate partile de autostrazi cu prea multe benzi de circulatie. Pericolele sunt diferite de la o zona la alta, astfel ca poti intalni pietoni prea curajosi sau turme de animale care intrerup total traficul, in special in Caraibe sau, de exemplu, in localitatile mici, rurale, din Irlanda sau Scotia.

Mai mult, exista tari in care fortele de ordine nu sunt tocmai bine organizate. In Liban, de exemplu, semnele stradale si semafoarele sunt urmate vrei nu vrei, de parca ar fi doar marcaje si nu instructiuni. In unele tari, masina aflata in sensul giratoriu are prioritate, in timp ce in altele, prioritatea revine celei care intra in acest giratoriu. Celor care nu au cunostinta despre aceste reguli, le va fi greu sa se inteleaga cu ceilalti participanti la trafic.

Acesta este motivul pentru care, atunci cand iti planuiesti vacanta, trebuie sa iei in calcul si necunoscutele de la acest capitol. Organizatia Mondiala a Sanatatii a realizat statistici si din punct de vedere al sigurantei rutiere, incluzand in acestea si rata mortalitatii pe tari. Numele de mai jos reprezinta numarul anual de morti la 100.000 de oameni si, pentru un punct de referinta, acesta este de 4 in Marea Britanie si de 11 in Statele Unite. Iata cele mai periculoase 10 tari din lume la acest capitol!

10. Ciad: 29,7

Cu doar 40.000 de km de drumuri, aceasta relativ mica tara africana, in care se vorbeste franceza, araba si alte cateva limbi combinate, are o populatie de peste 11 milioane de locuitori.

Acestia impart drumurile fara sa coopereze intre ei sau, poate, sunt doar soferi foarte slabi. Ciad este o tara foarte tanara, avand in vedere ca aproape jumatate din populatie are 14 sau mai putin, iar o cincime din aceasta are intre 14 si 24 de ani.

Iata unul dintre motivele principale ale ratei foarte inalte de mortalitate din Ciad. Urmatorii 28% din locuitori au varste cuprinse intre 24 si 54 de ani, iar 6% dintre toti au varste de peste 55 de ani. Aceasta tara este si una foarte saraca, lucru lesne de observat din infrastructura ei rutiera, un motiv in plus pentru o rata a mortalitatii ridicata.

9. Oman: 30,4

Aceasta tara de la malul Marii Arabiei se afla amplasata, pe harta, chiar sub Arabia Saudita si Emiratele Arabe Unite. Condusa de un sultanat, Oman este putin mai mica decat statul american Kansas.

Cu un teren muntos la nord si la sud si un interior desertic, multe dintre drumurile de aici nu sunt nici macar asfaltate. Multe dintre accidentele auto pot fi atribuite furtunilor de nisip. Sau o fi vorba despre disproportia dintre femei si barbati, la toate categoriile de varsta?

Un procent de aproape 43% din populatie are varsta cuprinsa intre 25 si 54 de ani, iar barbatii sunt mai numerosi decat femeile. Sa fie vorba oare despre mult prea mult testosteron?

8. Guinea-Bissau: 31,2

Inconjurata de Senegal si Guinea si invecinandu-se, la vest, cu Oceanul Atlantic, aceasta tara vest-africana are o populatie de doar 1,7 milioane de locuitori, dar reuseste sa adune o rata a mortalitatii din accidentele auto ingrijoratoare. Imaginati-va o gloata de soferi furiosi strigand unul la celalalt in portugheza, in incercarea de a-si face loc in trafic.

In ceea ce priveste populatia, doar 1% dintre locuitori sunt albi sau mulatri, iar restul de 99% sunt africani autentici. O alta cifra ingrijoratoare este legata de speranta la viata: sub 7% din populatie ajunge la varsta de 55 de ani sau mai mult. Aceasta informatie poate explica rata mare a mortalitatii din accidente auto din Guinea-Bissau.

7. Irak: 31,5

Ca multe alte tari de pe aceasta lista, si Irak are o populatie in varsta de peste 55 de ani minoritara: doar 6,4%. In acest caz, analistii se intreaba daca nu cumva acest "handicap" al varstei este si cauza principala a accidentelor auto.

Sa luam ca exemplu Canada: peste o treime din populatia acestei tari are varste de peste 55 de ani, iar rata mortalitatii in accidente auto nu depaseste cifra 4. Ba chiar Jamaica, cu o populatie de peste 55 de ani in proportie de 15%, se descurca foarte bine la aceasta categorie: doar 11 morti la 100.000 de accidente.

Conform studiilor comportamentale, se pare ca tinerii tind sa fie mult mai impulsivi si nesabuiti, un motiv serios pentru dezastrele de la volan intamplate in aceasta tara.

6. Nigeria: 33,7

Aceasta este tara africana cu cel mai mare numar de locuitori si peste 250 de etnii intre granitele sale. La o populatie de doar 6,1% peste varsta de 55 de ani, Nigeria ajunge la medie de varsta nationala de 18,2 ani.

Speranta de viata de aici nu depaseste 52 de ani, dar de acest lucru nu se fac vinovate doar accidentele auto, ci si SIDA, o rata destul de mare a mortalitatii infantile sau alte tipuri de morti, de natura violenta ori medicala.

Din cauza riscurilor iminente a maladiilor infectioase sau a actelor de piraterie de pe coasta, drumurile din Nigeria nu sunt singurele locuri in care trebuie sa fii atent, in aceasta tara.

5. Iran: 34,1

Desi seamana, din punct de vedere geografic, cu tara vecina Irak, Iranul are o medie de varsta oficiala de 28 de ani, in timp ce 10% din populatie trece de 55 de ani. Asta ne poate dovedi ca varsta nu este singurul factor de luat in calcul in cazul evenimentelor auto.

De ce aceasta tara se afla pe locul 5 in clasamentul OMS? Ar fi e nevoie de un studiu gigantic pentru a determina daca este vorba despre educatie, mortalitatea infantila, slabele investitii in domeniul sanatatii sau lipsa apei potabile. Din pacate, nici una dintre aceste caracteristici nu este la fel de masurabila ca varsta, iar aceasta nu este intotdeauna consistenta.

4. Venezuela: 37,2

Toate aceste tari au un punct comun. Este vorba despre climatul temperat, probabil o caracteristica ce merita sa fie studiata. In astfel de tari, masinile rezista mai mult timp si sunt conduse mai tot timpul anului.

In tari cu climat schimbator, proprietari de masini se folosesc de vehicule mai putin rapide pe timp de iarna, de exemplu. In Venezuela, ca in multe alte tari tropicale, masinile vechi pot fi intalnite pe toate drumurile.

Nu la fel se poate spune despre piesele pentru ele sau despre mecanici priceputi. Iata, deci, inca un motiv pentru care, daca aveati de gand sa vizitati aceasta tara, trebuie sa va ganditi de doua ori inainte de a conduce o masina pe drumurile ei.

3. Thailanda: 38,1

Si in aceasta tara tropicala intalnim regiuni muntoase, asa ca nu ne mira deloc cifrele unora dintre accidentele de aici. Standardele de siguranta nu sunt deloc puse la punct, iar drumurile sunt destul de dificile.

Mai mult, Thailanda este recunoscuta pentru faptul ca accidentele rutiere au devenit, de-a lungul anilor, un lucru destul de obisnuit.

2. Republica Dominicana: 41,7

Conform mai multor surse, nici in aceasta tara regulile de circulatie nu sunt respectate. Se pare ca o culoare rosie la semafor este privita aici ca un semn al randamentului.

Dea semenea, tot aici este in regula sa blochezi traficul pe un sens daca vrei sa intorci masina. Astfel de manevre sunt cauza multor accidente, multe dintre ele mortale.

Un alt motiv pentru care Republica Dominicana este pe locul 2 in acest top, este ca aici claxonul este mult mai mult folosit decat frana.

1. Niue: 68,3

Aceasta insula din sudul Pacificului este situata nu foarte departe de Noua Zeelanda, la aproximativ 2.400 de km departare. Niue este amplasata in triunghiul format de insulele Cook, Tonga si Samoa si are o populatie de aproximativ 1.200 de locuitori.

Te-ai gandi ca la un numar atat de mic de oameni, aceasta tara polineziana nu si-ar permite atatea decese in trafic. Ei bine, rata de crestere a acestei populatii crestine este negativa, in scadere in ultima perioada cu aproximativ 200 de locuitori.

Ce se poate face pentru a opri accidentele? Aceasta mica tara are o suprafata de doar 260 de km patrati si drumuri de doar 64 de km, lucru care ne duce la ideea ca folosirea bicicletelor sau a unor autobuze usoare ar putea rezolva problema transportului. Poate ca e timpul ca aceasta natiune minuscula sa renunte definitiv la automobile.

Videoclipul zilei
CUM PROTEJEZI VOPSEAUA MATA LA MASINA TA
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter