Masini cu motoare in 5 cilindri? Afla care sunt cele mai performante din toate timpurile!

Articol scris de Marian P. , in data de 11 Octombrie 2017

4 cilindri, sase in linie, V6, V8, V10, V12, si chiar 3 cilindri, toate aceste sunt motoare mult mai des intalnite decat versiunea de care vorbim in acest articol: propulsorul in 5 cilindri. Sa nu uitam, insa, ca nu cu mult timp in urma, motorul in cinci cilindri era mult mai intalnit decat in zilele noastre, el ajungand acum o raritate in industria auto.

Aceste propulsoare au fost introduse pentru prima data in 1974, de Mercedes-Benz, desi Henry Ford a experimentat pe ele la sfarsitul anilor '30. Motorul in 5 cilindri este, in aproape toate sensurile cuvantului, un compromis intre un propulsor in 4 cilindri si unul V6. E mai puternic decat cel in 4 cilindri si, din punct de vedere fizic, mai mic decat un V6, ceea ce il face o alegere interesanta, mai ales in cazul in care este montat transversal.

Pe de alta parte, motoarele in 4 cilindri de astazi sunt mai eficiente si, in general, la fel de puternice, asa ca cele in 5 cilindri au fost declarate depasite. Acesta este si motivul pentru care nu mai exista multe pe piata, iar numarul lor este, cu fiecare zi, din ce in ce mai mic.

Citeste si: Descopera cele mai fiabile 10 motoare din lume!

Cel mai mare avantaj al motoarelor in 5 cilindri in fata celor cu 4 cilindri (pe langa faptul ca pot oferi mai multa putere) este legat de ciclurile de forta. In cazul celor in 5 cilindri, acestia apar la fiecare 144 de grade de rotatie a motorului (720/5=144), in timp ce la cele cu 4 cilindri le intalnim la fiecare 180 de grade (720/4=180). Pentru a intelege aceste cifre, 720 inseamna doua rotatii complete ale arborelui cotit, iar aceasta cifra impartita la 4 sau 5 cilindri ajuge la valori de 180 si, respectiv, 144 de grade, moment in care puterea isi face simtita prezenta. Asta inseamna ca motorul in 5 cilindri este mai putin zgomotos decat cel in 4 cilindri. Desi propulsoarele in 6 cilindri sunt si ele capabile la acest capitol, diferenta nu este atat de mare ca intre cele in 5 cilindri si cele in 4.

Dar sa revenim la tema de astazi. Dupa parerea noastra, cele mai multe motoare cu cinci cilindri au fost deja inlocuite pe multe dintre masinile care veneau echipate cu ele. Fie ca e vorba despre motoare pe benzina sau pe motorina, lucrul cel mai important este numarul impar al cilindrilor carora multi entuziasti auto incep deja sa le simta lipsa. Iata cateva dintre cele mai bune propulsoare in 5 cilindri din toate timpurile.

Am ales doar 10 exemple de motoare in 5 cilindri care au echipat masinile in ultimii 40 de ani. Suntem foarte siguri ca mai exista si alte exemple, unele la fel de potrivite, motiv pentru care nu am facut un clasament al acestora. Ideea de la care am plecat este una extrem de simpla si credem ca unii dintre cititorii nostri vor fi de acord cu noi: ne lipsesc aceste propulsoare si speram ca vocea sa ne fie auzita de marii producatori auto.

Mercedes-Benz Clasa E W123 (1976-1985)

Sasiul lui Mercedes-Benz Clasa E W123 a fost primul care a gazduit fara dificultati un motor in 5 cilindri, desi prima versiune a lui OM617 (cunoscut si ca "910") a debutat pe sasiul unui 115W, in 1974. OM617 (912) a fost cel care a propulsat modelul Mercedes-Benz Clasa E W123, in 1976, si a ramas ca motor principal pana in 1981.

Propulsorul era un diesel de 3,0 litri, capabil de 79 de cai putere (pe 300D, 300CD si 300TD - 87 de cai putere din 1979) sau 123 de cai putere pe toate variantele turbo. Mercedes-Benz W123 a fost una dintre cele mai sigure masini ale acelor timpuri, devenind astfel cea mai buna alegere. Mai mult, marca germana a reusit, cu aceste masini, sa cucereasca si increderea pietei americane, lucru oarecum ironic, avand in vedere motorizarile diesel.

Audi Quattro (1980-1991)

Audi Quattro este considerata, si in acest moment, una dintre cele mai inspirate masini create de producatorul german. Nu e vorba doar despre faptul ca masinile de raliu aveau tractiune integrala, dar inginerii de la Audi ofereau o gama foarte larga de motorizari in 5 cilindri.

Primul a fost motorul turbo de 2,1 litri si 197 de cai putere, urmat (in 1987) de versiunea cu 5 cilindri in linie de 2,2 litri (turbo), care venea cu aproximativ aceeasi putere. Intre anii 1989 si 1991, inginerii de la Audi au mai venit cu o motorizare, cea turbo de 2,2 litri si 217 cai putere.

Desi modelul a avut 11 ani de istorie, producatorul german nu l-a oferit, asa cum era normal, decat cu transmisie manuala in 5 trepte. Sa mai amintim ca in cariera din Campionatul Mondial de Raliuri, acest model a fost condus, de-a lungul timpului, de piloti ca Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Michèle Mouton sau Walter Röhrl.

Acura Vigor (1989-1995)

Cea de-a treia generatie de Honda/Acura Vigor a facut, din punctul de vedere al puterii, un salt serios fata de predecesoarele sale. Este vorba de propulsoarele cu 5 cilindri in linie de 2,0 si 2,5 litri, din Seria G, care ajungeau la 158 si, respectiv, la 188 de cai putere. Desi modelul Vigor avea tractiune fata, aceste motoare erau montate longitudinal, iar piata americana a avut de ales, in perioada 1992-1994, doar dintre optiunile cu putere mare.

Versiunile cu putere mai mica au fost disponibile doar pe piata japoneza, lucru care nu ne mira avand in vedere faptul ca acestea erau construite pe o platforma mai compacta. Multi dintre iubitorii de masini nu-si mai amintesc de Vigor, de aceea trebuie sa va spunem ca nu era altceva decat o varianta la scara mai mare a modelului Accord din zilele noastre.

Alfa Romeo 159 (2005-2010)

Alfa Romeo 159 este unul dintre cele mai recente modele de pe aceasta lista, fiind inlocuit pe piata de versiune Giulia in 2011. Masina de clasa medie era disponibila in doua variante, sedan sau break, si motorizata de o gama larga de propulsoare: in 4 cilindri, V6 si, binenteles, in 5 cilindri.

De fapt, nu exista decat o motorizare in 5 cilindri, dar e de ajuns pentru noi. Alfa Romeo 159 a fost propulsat de un motor turbo diesel multijet Fiat, de 2,4 litri, care, in perioada 2005-2010, producea 197 de cai putere, iar dupa 2007 a ajuns la 207. Poate ca nu a fost cea mai buna masina din lume sau cea mai rapida, dar a adunat, de-a lungul timpului, cateva recompense pentru stilul sau impecabil, lucru la care producatorii italieni sunt recunoscuti international.

Volvo 850 R (1996-1997)

Indiferent de versiunea 850 pe care ai fi ales-o, in perioada 1990-1997, te-ai fi intalnit cu un motor in 5 cilindri. Producatorul suedez a montat nu mai putin de sase variante ale faimosului motor modular in 5 cilindri, cu cilindree cuprinse intre 2,0 si 2,5 litri.

Alegerea noastra de astazi este cunoscutul 850 R, valabil si peste ocean dar nu in cea mai inspirata versiune. Este vorba despre modelul dotat cu transmisie manuala M59 si cu diferentialul de cursa limitata Torsen care permitea propulsorului B5234T4 de 2,3 litri sa-si atinga potentialul: 250 de cai putere.

In aceasta varianta, producatorul suedez venea si cu un motor turbo ceva mai mare, cu colector refacut si intercooler, dar si tratament special Motronic 4.4. Sa nu uitam, de asemenea, de forma sa patratoasa, in special pe versiunile estate.

Jeep Grand Cherokee (1999-2005)

Poate nu va mai amintiti, dar a doua generatie de Jeep Grand Cherokee (WJ) avea, sub capota, cateva propulsoare in 5 cilindri. Primul a fost un turbo diesel VM Motori de 3,1 litri si 140 de cai putere, care a echipat modelul in perioada 1999-2002, acesta fiind inlocuit de versiunea diesel Mercedes-Benz de 2,7 litri, care producea peste 160 de cai putere. Toate versiunile care au urmat sunt motorizate cu aceleasi propulsoare diesel, dar motorul in 5 cilindri a fost inlocuit cu o varianta V6.

Ford Focus RS Mk 2 (2009-2010)

Motorul turbo in cinci cilindri in linie, de 2,5 litri, nu a fost montat doar pe Ford Focus RS Mk 2 ci si pe Focus ST. Cu toate acestea, pe ST producea doar 225 de cai putere, asa ca am decis sa vorbim despre cei 301 de cai putere de pe RS. Acest model a fost mult mai bine construit decat predecesorul sau, ceea ce l-a facut mai cautat si mai bine vandut, chiar daca nu a reusit sa fie niciodata o buna masina de raliuri.

Pe langa aceasta versiune, producatorul a oferit si o editie speciala, de doar 500 de unitati, de Focus RS500, masina propulsata de acelasi Duratec in cinci cilindri, dar cu mai multa putere, mai exact 345 de cai. Producatorul american a reusit sa ajunga la aceste performante cu ajutorul unui sistem de racire mai puternic, unor fitre de aer mai mari dar si a unei pompe de carburant imbunatatite. Din pacate, noul Focus RS este propulsat de un motor EcoBoost cu 4 cilindri in linie.

Chevrolet Colorado (2004-2012)

Noul Chevy Colorado a castigat, imediat dupa lansare, titlul de camioneta anului 2016. Masina de clasa medie este un model eficient, capabil si destul de bine stilizat, asa ca n-ar trebui sa cerem mai mult de la ea. Cu toate acestea, prima generatie oferea posibilitatea de a alege dintr-o gama mult mai variata de motorizari.

Mai exact, erau pregatite de livrare masini cu motoare in 4, 5 sau 8 cilindri, iar cele in 5 cilindri erau foarte cunoscutele GM Atlas. Primul motor folosit a fost L52 de 3,5 litri si 220 de cai putere (pana in 2006), iar din acel an si pana la ultimul Colorado produs modelul a venit echipat cu motorul LLR de 3,7 litri, care producea 242 de cai putere.

Acestea erau la fel de eficiente ca motoarele in patru cilindri, dar ofereau mai multa putere. In acelasi timp, nu consumau la fel de mult ca versiunile V8, desi puteau ajunge aproape de puterea acestora. Exact locul potrivit unui motor adevarat in 5 cilindri.

Land Rover Defender (1998-2007)

Land Rover Defender este considerat a fi unul dintre cele mai bune si robuste SUV-uri de pe piata. Acelasi lucru se poate spune si despre motorul Td5 de 2,5 litri. De fapt, acesta a fost singurul propulsor construit de Land Rover ramas inca in productie si dupa preluarea marcii de catre BMW, dovedind ca este la fel de robust ca numele Defender.

Acest motor turbo diesel cu 5 cilindri in linie era capabil de 122 de cai putere, dar unii tuneri au reusit sa scoata si 220 de cai. In momentul in care a iesit din productie, in 2007, a fost inlocuit de un motor Ford Duratorq asa ca, asa cum spuneam, Td5 a fost ultimul propulsor construit de Land Rover.

Audi RS2 Avant (1994-1995)

Pentru a fi cu adevarat sinceri, Audi are mai multe modele interesante propulsate de motoare cu 5 cilindri, dar nu le putem prezenta pe toate aici. In afara de Quattro si RS2 Avant, ne-ar placea sa mai amintim de RS3 sau de TT RS.

Ne-am oprit la RS2 Avant deoarece este o masina pe care nu o vom mai vedea vreme indelungata. Cu 311 cai putere, acest model break avea mai multa aderenta decat multe masini de curse, fiind pe cat de buna la drum, pe atat de practica. Modelul ajungea la o viteza maxima de 262 de km/h si accelera de la 0 la 100 de km/h in doar 4,8 secunde.

Mai mult, motorul turbo de 2,2 litri in 5 cilindri era montat longitudinal, iar Avant folosea sistemul de tractiune integrala de Quattro. Aceste lucruri se intamplau inainte de aparitia Clasei A, RS2 Avant fiind o versiune speciala a lui Audi 80, echivalentul din zilele noastre al lui Audi A4.

Te-ar mai putea interesa:

Top 10 cele mai mari motoare disponibile pe masini in 2017

Top 10 masini care impresioneaza pe oricine! Ce motoare detin ele?

Daca v-a placut articolul, share pe:

Etichete: top 10, motor, diesel, benzina

Comentarii

Anunturi Auto
Ai o masina de vanzare? Adauga un anunt gratuit pe cel mai dinamic site auto din Romania!
Adauga anunt
Facebook
 

Iti mai recomandam

Istoria nu are numai povesti frumoase care te tin cu sufletul la gura, are si masini care merita sa fie readusa la viata din cand in cand. Doar ca atunci...
de - 15 Decembrie 2017
Moneda electronica Bitcoin se bucura de mare atentie in ultima vreme, valoarea ei ajungand, saptamana aceasta, la 17.428,42 de dolari, specialistii asteptandu-se, insa, la valori de pana la 50-60.000 de...
de - 14 Decembrie 2017
Se pare ca norocul cand te loveste are doua taisuri: ori e noroc pe bune si te poti bucura linistit, ori e noroc de fatada si nu miroase a curat...
de - 14 Decembrie 2017
Cine poate sa reziste unei masini frumoase? Niciun om pe aceasta lume nu are cum sa-si ia ochii de la o masina frumoasa daca o vede pe strada. E cam...
de - 14 Decembrie 2017

Cele mai noi anunturi

Youtube Channel
Trimite-ne un pont
Ai o informatie care poate reprezenta o stire?
Ai filmat un eveniment important?
Contacteaza-ne
Newsletter
Aboneaza-te la newsletter!
Abonare