Toti il folosim azi, dar oare cum a inceput povestea? Care a fost primul sistem de navigatie?

Sistem de navigatie Etak Navigator

In acest moment, toti folosim GPS-ul. Ne scoate din incurcatura ori de cate ori avem nevoie. Cred ca nu mai exista nicio destinatie pe care sa o atingem fara sa pornim GPS-ul inainte. Fie ca vorbim despre cel de pe telefon, fie ca masina noastra are navigatie si pornim direct de acolo, GPS-ul este o piesa importanta pentru toti soferii.

Ganditi-va cat de greu ar fi fara aceasta unealta, sa-i spun asa, care ne clarifica ruta pe care vrem sa mergem. Iar clasicele harti de la Google Maps au evoluat in timp in Waze pe care il folosim pentru ca stim ca ne ofera calea cea mai scurta.

Insa ce a fost inainte de Google Maps, Waze, navigatia masinii sau GPS-ul pe care il montam in parbriz? Cum se descurcau oamenii atunci cand aceste ustensile azi foarte utile si indispensabile, odata probabil inexistente?

Sa spunem ca GPS nu era, dar navigatie exista. Si se numea Etak.

Etak Navigator a luat nastere multumita unei companii americane omonime. Nolan Bushnell a fost sponsorul companiei, acesta fiind cunoscut mai degraba pentru jocurile realizate de compania ATARI pe care tot el a finantat-o. Etak Navigator era specializata pe productia hartilor digitale, dar si pe productia de soft-uri.

Etak Navigator a fost produsul care a scos compania din anonimat la acea perioada si se pare ca si dupa foarte multi ani, avand in vedere ca acum scriu despre ea si este subiect foarte bun de articol cu tenta istorica.

Ca si acum, cand introducem adresa si ne lasam ghidati de sistemul GPS, Etak Navigator ii permitea soferului sa faca acelasi lucru, marja de eroare fiind de doar cativa metri. Vorbim despre anul 1985, asa ca poate vi se pare foarte greu de crezut ca Etak Navigator folosea sateliti. Surpriza este ca satelitii lipseau din peisaj, insa cum reusea micutul sistem de navigatie sa-si faca treaba?

Etak Navigator era compus dintr-un ecran de tip CRT (clasicul ecran cu tub), un computer Intel 8088 care avea RAM doar 256K (azi… ar fi cu siguranta inutil orice ti-ai dori sa faci pe el), 32K EPROM (Erasable Programmable Read Only Memory sau, mai simplu, memorie read only programabila si anulabila) si 2K SRAM (Static Random Access Memory sau memorie semiconductoare), iar pe langa toate acestea mai exista o unitate cu senzori de miscare si o busola care era montata pe partea din spate a masinii. Ca toata aceasta inginerie sa functioneze mai existau si doi senzori montati pe rotile care nu se miscau (in general rotile de pe partea spate a masinii) care aveau la randul lor niste benzi magnetice montate pe jante.

Ei... si dupa paragraful acesta va veti da seama cam cat de greu era pe atunci cu sistemul de navigatie care nu utiliza sateliti. Aceasta inginerie care pare desprinsa din filmele alb-negru cu fizicieni… insemna ce inseamna azi un simplu ecran mic, color, care ne duce oriunde ne-am dori fara ca macar sa simtim existenta lui.

Insa cum functiona acest sistem? Toata masinaria se baza pe locatia initiala din momentul in care se instala navigatia. Dispozitivele reuseau sa citeasca viteza si directia masinii si asa se orienta astfel incat sa ofere locatia in timp real a automobilului.

Dar daca nu existau sateliti… de unde harti? “Nicio problema!” si-au spus cei de la Etak Navigator, asa ca au pus hartile pe casete magnetice audio. Pentru un singur oras era nevoie de aproximativ 3-5 casete. Aceste 3-5 casete inregistrau toate hartile unui singur oras. Si ce aveai de facut era simplu: cum ieseai din raza hartilor oferite de prima caseta, trebuia sa opresti si sa introduci urmatoarea caseta si tot asa pana epuizai casetele cu harti.

Ca sa ajungi la o anumita adresa, Etak Navigator utiliza geo-codarea, adica transformarea latitudinii si longitudinii intr-o adresa simpla. Cu ajutorul busolei digitale se obtinea informatia despre distanta intre locatii.

Prea multa bataie de cap ar spune unii dintre voi si tind sa le dau dreptate. Si asta nu-i tot. Dupa ce se instala dispozitivul pe automobil, acesta trebuia sa fie calibrat printr-o cursa scurta cu masina.

Ce s-a intamplat cu Etak in tot acest timp? Dupa ingineria de mai sus descrisa, Etak Navigator, compania, isi pune hartile pe CD-uri, asa ca au scapat de casetele magnetice. Hartile digitale de pe CD-uri au fost primele harti tip GPS pe care le lansau Sony si Oldsmobile in anul 1995. Sony cumpara Etak intr-un tarziu, iar de atunci numele Etak sau Etak Navigator este acoperit de o un val gros de ceata… caci nimeni nu mai stie acum cine este si ce a facut.

Dupa aceasta poveste a primului sistem de navigatie… cum va simtiti gandindu-va ca atunci cand va asezati la volan aveti nevoie de doar un ecran de maxim 10 inch si conexiune la internet sau sateliti? Fara casete, fara senzori sau benzi magnetice?

Newsletter

Whatsapp