Masinile Regelui Mihai: o scurta poveste despre pasiunea lui

Masinile Regelui Mihai

Atunci cand spui Regele Mihai ti se face liniste in minte si ti se face pielea de gaina. Mihai I al Romaniei a fost rege in perioada 20 iulie 1927 si 8 iunie 1930, respectiv intre 6 septembrie 1940 si 30 decembrie 1947. Mihai I al Romaniei devine rege dupa ce Ferdinand - bunicul sau - moare, iar Carol - tatal sau - ramane in strainatate dupa ce renunta la tron in anul 1952. Mihai I al Romaniei era minor in aceasta vreme, asa ca toate atributiile pe care le avea in calitate de rege erau duse la bun sfarsit de o regenta. Atributiile sale nu ajungeau pana acolo incat sa atinga pragurile vietii politice, dat fiind faptul ca inca nu avea maturitatea necesara pentru asemenea responsabilitati.

Carol se intoarce in Romania in iunie 1930 - chiar daca revenirea nu este legala - si acesta il detroneaza pe fiul sau, iar Mihai I al Romaniei primeste titlul de Mare Voievod de Alba-Iulia.

6 septembrie 1940 nu este o data deloc prea fericita pentru tatal lui Mihai I al romaniei, pentru Carol, avand in vedere ca in urma debutului celui de-al Doilea Razboi Mondial Romania pierde Basarabia, Bucovina de Nord, Herta, Transilvania de Nord si Cadrilaterul… noul prim-ministru, generalul Ion Antonescu, il obliga pe Carol sa abdice si sa paraseasca tara. La tron revine Mihai I al Romaniei care nu avea nicio putere reala avand in vedere ca se afla sub aripa statutului national-legionar, urmand sa fie acoperit de umbrela regimului autoritar al lui Antonescu. Regele Mihai se afla in permanenta sub lupa Serviciilor de Informatii.

Citeste si: Concursul de Eleganta Sinaia 2017 aduce la Castelul Peles 32 de modele de epoca de renume

Povestea este foarte lunga si foarte frumoasa, chiar daca este presarata de momente si secvente care nu te fac sa zambesti mereu. De ce am ales sa dedicam un articol Regelui Mihai? Pentru ca stim ca era si este pasionat de masini. Chiar daca a ajuns la varsta de 96 de ani, iar starea lui sanatate nu este cea mai buna, fiind diagnosticat cu o forma grava de leucemie si cancer de piele, comunicatele de presa vorbesc despre faptul ca Regele Mihai este foarte slabit, insa starea lui de spirit este foarte buna.

Noi nu vom dezvolta acest subiect, dar vom vorbi despre pasiunea sa si o sa avem in minte zambetul acestuia din interviurile in care vorbea cu drag despre masini pentru ca Regele Mihai este un impatimit al automobilelor. Chiar el declara intr-un interviu ca a fost de mic pasionat de tehnica si aproape s-a nascut cu mainile pe volan, avand in vedere ca la varsta de 6 ani stia cum sa manuiasca volanul si sa schimbe vitezele. Mama sa il ducea intr-un spatiu inchis - pentru a fi in siguranta - si il tinea pe genunchi, iar la viteze foarte mici, Regele carmuia automobilul si stia sa o faca foarte bine.

Se pare ca primul automobil pe care l-a primit regele Mihai a fost un Morris fabricat in anul 1927. L-a primit in anul 1929 si era automobilul care marca varsta de 8 ani. De-a lungul timpului, 38 de automobile au facut parte din colectia Regelui Mihai. Printre ele se numara Rolls-Royce-ul Regelui Ferdinand, Hispano-Suiza, preferatele sale au fost un Mercedes-Benz 540K si un Jaguar SS 100 Supersport. Regele Mihai mai detine masini produse de Ford, Jaguar, Delahaye, Bentley, Lincoln, Buick, Mercedes-Benz, Cadillac, Opel, Volvo, Lancia sau Alfa Romeo.

Cele mai spectaculoase dintre ele sunt patru Jeep-uri militare orginale. Una dintre ele este primita in dar, insa pe celelalte Regele le-a reconditionat personal.

Aceste patru Jeep-uri au fost transportate din Elvetia in Romania, au fost repatriate, si au fost aduse la Domeniul Regal Savarsin pentru a fi pregatite de expozitia din mai 2018. Unul dintre Jeep-uri este un cadou de la Armata SUA, primit de Regele Mihai in anul 1944. Un altul dintre cele patru Jeep-uri i-a apartinut generalului Patton, acesta oferindu-l cadou la sfarsitul razboiului Marelui Duce de Luxemburg.

Cele patru masini au fost pastrate in Anglia, apoi mutate in Elvetia pe o perioada de 70 de ani. Iata ca a sosit vremea sa se intoarca acasa si sa fie admirate de romani. Pe langa masinile Regelui Mihai, masini care dateaza din vremea celui de-al Doilea Razboi Mondial, anul viitor putem vizita si Atelierul Auto al Regelui. Pentru a patrunde in atmosfera reala a unui atelier detinut de un rege pasionat de masini, incaperea va fi atent amenajata cu toate cartile tehnice, piesele, uneltele si mecanismele pe care Regele Mihai le-a folosit si le-a studiat cu atentie si cu pasiune timp de 70 de ani, in exil.

In anul 2011, la data de 25 octombrie, atunci cand Regele Mihai implinea 90 de ani, la Domeniul Regal de la Savarsin s-a inaugurat Muzeul Regal al Automobilului. Daca vreti sa mergeti sa-l vizitati acum, puteti vedea cateva masini noi si vechi, fotografii si documente ce au legatura cu lumea auto, toate datand din 1927 pana in prezent.

La Muzeul Regal al Automobilului mai puteti vedea atelierul mecanic al Regelui unde veti putea vedea uneltele cu care Majestatea Sa isi reconditiona masinile, dar si toate piesele originale cu care s-au reconstituit 9 Jeep-uri militare americane ca Bantam, Willis si Ford.

Daca pur si simplu acest articol nu va este de ajuns, daca v-am starnit curiozitatea si vreti sa aflati mai multe, daca veti merge negresit la Muzeul Regal al Automobilului sa vedeti colectia impresionanta de masini, unelte, documente si poze ale Regelui Mihai si nu vreti sa mergeti cu lectia neinvatata… macar putin inainte, am sa va spun un secret: exista o carte care vorbeste pe indelete despre pasiunea Regelui Mihai. Cartea se numeste “Masinile Regelui” si este scrisa de Principele Radu al Romaniei. Veti afla din aceasta carte tot ce vreti sa stiti despre pasiunea Regelui si veti trai povestea anilor de mult apusi.

Te-ar mai putea interesa:

Din 2016, noul BMW Seria 7 il va transporta pe Regele Mihai I al Romaniei

Dacia D6 Estafette – un model uitat care a produs teama regimului Ceausescu

Videoclipul zilei
Sursa: Foto: aradon.ro

Newsletter