Istorii din lumea auto: de ce are semaforul culorile rosu, galben si verde?

Semafor

Semaforul este un lucru absolut obisnuit in ziua de astazi si tu, asemeni tuturor participantilor la trafic, trebuie sa-i respecti culorile: daca e verde poti trece, daca e rosu opresti, iar daca e galben, actionezi cu prudenta.

Nu avem nici o indoiala cand spunem ca semafoarele sunt absolut necesare in orase, mai ales in cele aglomerate, si, oricat am incerca, nu exista varianta mai buna de a controla traficul in lipsa unui politist.

Binenteles ca noi, ca soferi de zi cu zi, nu ne putem imagina un drum la birou fara sa intalnim macar un semafor, dar a fost o vreme cand acestea nu existau. Bine, nici masini nu prea erau intalnite, dar sa trecem peste asta.

Asa cum spuneam mai devreme, din fericire avem reguli de respectat in trafic. Printre acestea, semafoarele sunt universale in toata lumea si se folosesc de aceleasi trei culori. De ce? De ce nu folosesc culori ca violetul, fuchsia sau rozul? Exista multe speculatii pe aceasta tema, asa ca n-ar fi rau sa incepem cu o scurta lectie de istorie.

Este un lucru cunoscut ca industria auto a facut pionierat in multe directii dar, in acelasi timp, a imprumutat si multe elemente vitale de la restul industriilor. Printre ele se numara si semafoarele.

Primul semafor din lume, daca poate fi numit astfel, a aparut in 1868, in Londra, si controla intersectia a doua strazi importante: George si Bridge. Design-ul era unul de baza, dar si-a facut treaba cu brio si a dat startul acestei tehnologii inovative. Semaforul avea doua brate verticale ce se puteau misca intr-o pozitie orizontala si informau trenurile ca trebuie sa opreasca. La un unghi de 45 de grade, sistemul juca rolul culorii galbene si indruma la prudenta.

Ajungem astfel la partea frumoasa a povestii: pentru ca noaptea aceste semnale deveneau invizibile, inginerii au decis sa instaleze pe ele becuri care sa le semnalizeze pozitia. Ce culori au ales? V-ati prins deja: rosu pentru stop si verde pentru prudenta. De ce verde pentru prudenta? Ei bine, nimeni stie sigur, dar aceste lucruri aveau sa se schimbe cativa ani mai tarziu, atunci cand semafoarele aveau sa intre definitiv in industria auto.

Acest moment extrem de important se petrece in 1912, in Statele Unite, prin intermediul lui Lester Farnsworth Wire, omul care avea in sarcina divizia de trafic a Politiei din Salt Lake City. Operate manual, primele semafoare aveau doar doua culori, rosu si verde, si au fost instalate in Salt Lake City, la intersectia strazilor Main si Second South. Desi drumurile erau populate doar de cateva masini in acele vremuri, iar legile erau aproape inexistente, soferii au fost uimiti de noua inventie, asa ca a fost nevoie de un politist care sa-i oblige sa respecte regulile.

Revenind la alegerea celor trei culori, se pare ca la prima folosire a unui semafor, pe caile ferate, era vorba despre rosu pentru stop, verde pentru prudenta si alb (sau fara culoare) pentru liber. Daca primele doua aveau oarecare inteles, a treia a cam dat batai de cap autoritatilor. Multitudinea luminilor albe din jurul semafoarelor duceau la diverse confuzii si, in mod normal, la coliziuni.

Culoarea rosie este asociata cu sangele, poate si motivul pentru care a fost aleasa sa semnalizeze oprirea pentru toate vehiculele, fie ele masini sau trenuri. De vreme ce simbolizeaza o situatie periculoasa, care poate avea consecinte serioase, culoarea rosie a fost prima alegerea in lumea intreaga pentru semnalizarea opririi.

In ceea ce priveste culoarea verde, putem vorbi despre acelasi simbolism care o aduce pe un semafor. Ca si rosul, verdele este sursa unor alte emotii umane, in acest caz relaxare, natura sau alte elemente sanatoase care n-ar avea acelasi impact asupra soferilor. In plus, verdele poate fi usor observat noaptea, de vreme ce nu exista alte nuante de gen de jur imprejur.

Ceea ce uimeste pe multi dintre noi este folosirea culorii galbene. Semnalizeaza prudenta si inlocuieste culoarea verde a primului semafor. Exista voci care spun ca galbenul simbolizeaza soarele, adica ceva relaxant, nicidecum o culoare care sa denote prudenta. Cu toate acestea, galbenul este alegerea perfecta pentru noapte, deoarece poate fi usor observat de departe, desi, in comparatie cu rosul, sunt posibile confuzii cu luminile inconjuratoare.

Semafoarele au evoluat mult de-a lungul anilor, in special in cazul celor care nu deosebesc culorile, devenind astfel mult mai eficiente. Autoritatile din lumea intreaga au incercat sa gaseasca o rezolvare pentru daltonisti, printre care doua becuri alaturate pentru rosu sau forme diferite, dar design-ul de baza nu a fost schimbat prea mult, iar eficienta este si acum dovedita.

De vreme ce daltonismul (e vorba despre culorile rosu si verde) este o problema comuna in zilele noastre, culoarea rosie vine cu o nuanta de portocaliu, astfel ca cei cu dificultati sa faca diferenta. In plus, din aceeasi cauza, culoarea verde contine in ea si putin albastru.

Suntem siguri ca nu peste mult timp, vom regasi pe strazile oraselor si semafoare cu design-uri revolutionare. Pana atunci, incearca sa respecti regulile impuse de acest model clasic si... drum bun!

Videoclipul zilei
CUM PROTEJEZI VOPSEAUA MATA LA MASINA TA
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter