Afla care sunt cele 5 probleme care nu au fost inca rezolvate la masinile autonome

Articol scris de Marian P. , in data de 25 Septembrie 2017

E foarte adevarat ca masinile in intregime autonome nu vor consuma alcool, nu vor adormi la volan, nu vor trimite mesaje, nu vor vorbi la telefon sau nu isi vor aranja machiajul in timpul mersului. De aceea, ajutate de senzori si procesare, pot naviga virtual pe aproape orice tip de traseu fara a risca nici un fel de accident.

Exista insa ceva ce aceste masini nu reusesc deocamdata sa faca: sa rezolve situatiile neasteptate. Se pare ca, la acest capitol, creierul uman este mult mai bun la decizii de moment, atunci cand este pus in fata unor situatii de genul unui copil care alearga pe drumurile publice, un biciclist care circula haotic sau un copac cazut pe carosabil.

Iata cinci situatii care, cel putin in acest moment, nu au rezolvari imediate in cazul masinilor autonome, desi inginerii si specialistii IT lucreaza inca la ele:

1. Reactiile imprevizibile ale celorlalti participanti la trafic

Algoritmii matematici ne pot asigura de faptul ca o masina se supune tuturor regulilor intalnite in trafic: vireaza in directia legala, opreste, incetineste la culoarea galbena a semaforului sau porneste la drum atunci cand aceasta este verde. Din pacate, tehnologia nu poate controla si comportamentul celorlalti participanti la trafic. De aceea, automobilele autonome vor intalni in trafic vitezomani, soferi care depasesc pe dunga dubla continua sau care intra pe strazi cu sens unic.

O solutie ar fi echiparea masinilor cu transpondere care comunica celorlalte vehicule informatii esentiale: pozitia, viteza sau directia de deplasare. Aceasta idee este cunoscuta sub numele de "comunicare V2V (vehicul la vehicul)" si este oarecum similara cu sistemul folosit de avioane pentru a evita ciocnirea in aer. Desi promite, V2V este inca in primele faze de dezvoltare si va fi mai eficient numai atunci cand mai multe masini vor fi echipate cu acest sistem.

2. Conditiile meteo imprevizibile

Fie ca vorbim despre zapada, ploaie, ceata sau orice alt tip de vreme pe care nu ne place sa conducem, nici masinile autonome nu se descurca mai bine. De ce? Ei bine, se folosesc de camere pentru a gasi benzile de mers, iar acestea nu vor mai fi vizibile daca sunt acoperite de, sa zicem, un strat de zapada. Mai mult, zapada sau ploaia ingreuneaza si operatiunea de indentificare a obstacolelor, chiar daca vorbim despre senzori laser.

Se pare ca inginerii de la Google au declarat deja oficial ca vremea si schimbarile ei reprezinta principala problema a sistemului autonom, momentul in care soferul trebuie sa preia sarcina de a conduce masina.

Producatorii auto sunt, insa, foarte increzatori in imbunatatirea tehnologiilor. Ca raspuns, inginerii de la Mercedes-Benz testeaza deja o masina dotata cu 23 de senzori, care pot detecta balustradele, barierele, traficul din sens opus sau copacii de pe marginea drumului, astfel incat vehiculul isi pastreaza banda de mers chiar daca liniile de departajare nu sunt vizibile.

3. Schimbarile frecvente ale traseelor sau ale hartilor

Masinile autonome Google s-au bazat, in teste, pe harti tridimensionale foarte detaliate, harti care transmit computerului de bord localizarea intersectiilor, a semafoarelor, a curbelor, a pantelor sau a cladirilor. Datorita acestor informatii, dar si a celor care sunt comunicate de senzorii masinii, aceasta reuseste sa se descurce in trafic.

Din pacate, nu avem foarte multe harti de gen in acest moment. Mai mult, acestea ar putea deveni depasite in situatia in care conditiile respectivului drum se schimba sau intra in reparatii, ori in situatia in care o intersectie semaforizata se transforma intr-una cu sens giratoriu.

In acest moment, cei care propun solutii pentru masinile autonome se ocupa de maparea drumurilor din intreaga lume. De exemplu, companii ca Here, marca detinuta de producatorii auto germani BMW, Daimler si divizia Audi de la Volkswagen, incearca sa aduca la zi harti de pe intregul continent european.

4. Aparitia gripilor din asfalt

Masinile autonome se folosesc de radare, senzori laser si camere de inalta definitie pentru a scana drumul de diferite obstacole, iar imaginile generate sunt evaluate de procesoare de inalta performanta, in incercarea de a identifica pietoni, biciclisti sau alte vehicule. Cu gropile din asfalt, insa, este o cu totul alta poveste, fiind pozitionate la acelasi nivel cu restul drumului. De aceea, pentru un computer, o pata intunecata pe drum poate fi o groapa, poate fi o urma de carburant sau chiar o groapa acoperita.

In teste recente, un vehicul propulsat cu ajutorul tehnologiei autonome s-a oprit brusc la un moment dat, fiind derutat de o pata intunecata pe drum. S-a dovedit ca era vorba despre umbra unui pasaj superior.

De aceea, Google si toate celalalte companii implicate in acest proiect spera ca noii senzori laser la care lucreaza, mult mai precisi decat cei actuali, lidar pe numele lor, dar si alte noi tehnologii, vor duce la evitarea unor asemenea situatii. O alta solutie posibila ar fi drumurile inteligente, care comunica vehiculelor autonome toate posibilele pericole din trafic, cum ar fi accidentele sau (de ce nu?) gaurile din asfalt.

5. Dificultatea de a lua decizii de moment

Sa luam o situatie ipotetica: traficul este destul de aglomerat si, la un moment dat, o minge patrunde pe carosabil, urmata de doi copii care alearga dupa ea. Daca singurele optiuni ale masinii autonome sunt sa loveasca cei doi copii sau sa vireze, riscand vietile celor de la bord, ce ar trebui sa faca? Cine ar trebui sa aiba prioritate: pietonii sau pasagerii?

La astfel de intrebari trebuie sa raspunda inginerii care se ocupa de programarea tehnologiilor autonome. In cazul in care o astfel de situatie se intampla cu un om la volanul masinii, rezultatul este o reactie spontana, o decizie pe care soferul o ia in fractiuni de secunda. Intr-o masina controlata de algoritmi, alegerea este pre-determinata de programator.

Ei bine, aceasta pare sa fie cea mai complicata problema de care se lovesc producatorii masinilor autonome si, cel putin deocamdata, nu exista o solutie concreta de rezolvare.

Daca v-a placut articolul, share pe:

Comentarii

Anunturi Auto
Ai o masina de vanzare? Adauga un anunt gratuit pe cel mai dinamic site auto din Romania!
Adauga anunt
Facebook
 

Iti mai recomandam

Istoria nu are numai povesti frumoase care te tin cu sufletul la gura, are si masini care merita sa fie readusa la viata din cand in cand. Doar ca atunci...
de - 15 Decembrie 2017
Moneda electronica Bitcoin se bucura de mare atentie in ultima vreme, valoarea ei ajungand, saptamana aceasta, la 17.428,42 de dolari, specialistii asteptandu-se, insa, la valori de pana la 50-60.000 de...
de - 14 Decembrie 2017
Se pare ca norocul cand te loveste are doua taisuri: ori e noroc pe bune si te poti bucura linistit, ori e noroc de fatada si nu miroase a curat...
de - 14 Decembrie 2017
Cine poate sa reziste unei masini frumoase? Niciun om pe aceasta lume nu are cum sa-si ia ochii de la o masina frumoasa daca o vede pe strada. E cam...
de - 14 Decembrie 2017

Cele mai noi anunturi

21000.00 EUR - 16 Decembrie 2017
4500.00 EUR - 15 Decembrie 2017
70.00 RON - 15 Decembrie 2017
Youtube Channel
Trimite-ne un pont
Ai o informatie care poate reprezenta o stire?
Ai filmat un eveniment important?
Contacteaza-ne
Newsletter
Aboneaza-te la newsletter!
Abonare