Cine cui apartine? Producatorii de masini si marcile pe care le detin...

Cine cui apartine? Producatorii de masini si marcile pe care le detin…

Pagina de istorie: gigantii din lumea auto si marcile pe care le controleaza!

Stim ca veti fi de acord cu noi atunci cand spunem ca a tine minte ce marci apartin unui anume producator a devenit un element de o real confuzie, mai ales daca vorbim despre mari giganti auto care au divizii specifice unor anume regiuni de pe glob.

Mai mult, pe aceasta piata intr-o continua schimbare, anumite „cutremure” financiare ocazionale pot duce la schimbarea rapida a proprietarilor unor marci.

De exemplu, Vauxhall si Opel au fost marci britanice pentru piata europeana detinute de General Motors timp de mai multe decenii. Cu toate acestea, Grupul PSA (Peugeot S.A.) le-a cumparat la pachet, in 2017, pentru 2,3 miliarde de dolari.

Aceasta achizitie inseamna ca, in acest moment, cele doua marci europene se afla sub „umbrela” acestei corporatii, alaturi de marcile franceze Peugeot si Citroën.

Mai mult, Toyota a reusit cumva sa achizitioneze mare parte din industria auto japoneza investind semnificativ in marci ca Subaru sau Suzuki, iar cele mai noi zvonuri vorbesc despre o colaborare cu Mazda, cu care va construi o noua platforma cu tractiune spate.

Pana la urma, a intelege cu exactitate ce corporatie controleaza cele mai cunoscute marci auto din lume v-ar putea transforma in cel mai inteligent iubitor de masini in cercul vostru de prieteni si v-ar putea ajuta sa intelegeti exact ceea ce va comunica vanzatorul de masini atunci cand stati de vorba cu el.

Daca vreti sa aflati mai multe, cititi in continuare si poate veti intelege cine pe cine „controleaza” in acest moment…

BMW Group

Producatorul de motoare Rapp Motorenwerke a devenit, in 1917, Bayerische Motoren Werke. Mai mult, in 1922, firma a fuzionat cu Bayerische Flugzeug-Werke, dupa care a facut tranzitia de la distribuitori de motoare la construirea unor motociclete complete, in 1923, si la producatia de masini in 1928.

Structura BMW Group este, in acest moment, destul de simpla: BMW, Mini, Rolls-Royce, BMW Motorrad (marca de motociclete).

Daimler AG

Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a fost fondat in 1899. In 1926, firma a fuzionat cu Benz & Cie. si s-a transformat in Daimler-Benz AG. Marca Mercedes, cea mai cunoscuta a companiei, dateaza din 1900. Unul dintre vanzatorii marcii, Emil Jellinek, a participat la curse sub acest nume, o amintire a numelui fiicei sale. Succesul in competitii a dus la aparitia siglei Mercedes pe radiatorele masinilor Daimler din 1902.

In acest moment, Daimler AG are sediul in Stuttgart (Germania) si are o structura ceva mai complicata. Mai exact, Daimler detine urmatoarele marci: Mercedes-Benz, Smart, Mercedes-Benz Trucks, Freightliner, Fuso, Western Star, Bharatbenz (din India), Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz Buses, Setra si Thomas Built.

Fiat Chrysler Automobiles

Marca italiana Fiat si cea americana Chrysler au fuzionat oficial in Fiat Chrysler Automobiles in octombrie 2014. Procesul a inceput in 2011, cand Chrysler a intrat in faliment, in timp ce Fiat se numara printre actionari, asa ca firma italiana a mai cumparat din actiuni pana a devenit majoritara.

Pe de alta parte, Fiat si-a inceput viata ca Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino (F.I.A.T.) in 1899. Si Walter Chrysler a avut parte de istorie in industria auto, chiar inainte de a fonda, in 1925, Chrysler Motor Corporation.

Din punct de vedere tehnic, FCA este o corporatie cu sediul in Londra (Anglia), dar mare parte din munca se petrece la sediul central Chrysler din Auburn Hills (Michigan) sau la cel Fiat din Torino (Italia). In acest moment, FCA controleaza: Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Fiat, Alfa Romeo, Fiat Professional, Lancia si Maserati.

Pe de alta parte, si Ferrari are o relatie speciala cu FCA, chiar daca din punct de vedere financiar este o entitate cu totul diferita. Mai exact, familia Angelli/Elkann, care detine aproximativ o treime din actiunile FCA, detine si o parte importanta din cele de la Ferrari.

Ford Motor Company

Henry Ford a co-fondat, alaturi de alti mici investitori, Ford Motor Company in 1903, iar afacerea a creat ceea ce a fost numita „prima masina populara” in 1908, atunci cand a fost prezentat publicului Model T. Masina a fost construita in aproximativ 15 milioane de exemplare pana in 1927. Sediul central actual al celor de la Ford se afla in Dearborn (Michigan).

Chiar daca, la un moment dat, gigantul american controla mai multe marci auto, printre care Aston Martin sau Volvo, structura actuala Ford Motor Company este extrem de simpla si consta in doar doua marci, Ford si Lincoln.

General Motors

William C Durant, in acel moment proprietarul Buick, a fondat General Motors sub forma unui holding pentru produse auto in 1908. La putin timp dupa asta, corporatia a cumparat alte marci, printre care Oldsmobile sau Cadillac. In acest moment, General Motors are sediul central in Detroit (Michigan).

Candva mandrul proprietar al multor marci americane destul de cunoscute, falimentul din 2009 a dus la inchiderea multora dintre ele, printre care Oldsmobile, Pontiac, Saturn sau Hummer. In zilele noastre, General Motors controleaza: Autobaojun (producator din China), Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Holden (Australia), Jiefang (marca chinezeasca de vehicule comerciale) si Wuling (producator din China).

Honda Motor Company

Sochiro Honda si Takeo Fujisawa au fondat Honda Motor Company in 1948 si au inceput sa vanda prima motocicleta in 1949. Inainte de acest moment, firma producea motoare care se puteau atasa la biciclete. Compania a intrat in industria auto in august 1963 cu micutul T360 si, cateva luni mai tarziu, in octombrie, cu modelul sport S500. Sediul firmei este in zona Minato din Tokio (Japonia).

In acest moment, Honda Motor Company controleaza: Honda, Acura si Honda Powersports (din care fac parte compania de motociclete, ATV-uri, vehicule pe apa si alte forme de transport).

Hyundai Motor Company

Hyundai a inceput, in 1947, sub forma unei companii de constructii dar s-a extins extrem de rapid si a intrat in industria auto in 1967. Firma a construit, initial, sub licenta, o versiune a modelului Ford Cortina si a prezentat prima sa masina, Pony, in 1976.

Pe de alta parte, Kia a inceput in 1944 sub forma Kyungsung Precision Industry, firma specializata in fabricarea de componente pentru biciclete. Compania si-a schimbat numele Kia in 1952 si a intrat pe piata auto in 1962, construind sub licenta K-360, un vehicul de marfa de mici dimensiuni pe trei roti. Kia a dat faliment in 1997 si a fuzionat cu Hyundai in 1998.

In acest moment, Hyundai Motor Company detine marcile Hyundai, Kia si Genesis.

PSA Group

PSA Group a luat fiinta in 1976, dupa fuziunea dintre Peugeot si Citroen. Initial cunoscuta sub numele PSA Peugeot Citroen, compania si-a schimbat numele in PSA Group in 2016. In martie 2017, firma a cumparat, de la General Motors, pentru 2,3 miliarde de dolari, marcile Opel si Vauxhall. In acest moment, compania are cartierul general in Rueil-Malmaison (Franta), o suburbie a Parisului.

PSA Group controleaza: Peugeot, Citroen, DS, Opel si Vauxhall.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Grupul format din Renault si Nissan a cumparat, in octombrie 2016, pentru suma de 2,3 miliarde de dolari, Mitsubishi, insa Renault si Nissan au format o alianta ceva mai devreme, pe 27 martie 1999. Companiile nu au sediu central. Cel al Renault se afla in Boulogne-Billancourt (Franta), o suburbie a Parisului, Nissan opereaza din Yokohama (Japonia) iar Mitsubishi din zona Minato (Tokio).

In acest moment, Renault-Nissan-Mitsubishi opereaza urmatoarele marci: Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia (marca ieftina), Alpine (marca de performanta), Infiniti, Datsun, Lada (marca ieftina din Rusia), Renault-Samsung (in Coreea de Sud) si Venucia (marca din China).

Toyota Group

Divizia auto Toyoda Automatic Loom Works a intrat pe piata de gen in 1935, cu modelul pickup G1. Firma a facut din aceasta divizie in 1937 Toyota Motor Company, iar primul produs a fost modelul de camioneta GA, o versiune imbunatatita a lui G1. Toyota are sediul central in Toyota City (Japonia).

In acest moment, Toyota Group controleaza: Toyota, Lexus, Hino (vehicule comerciale), Daihatsu (specializata in masinile de mici dimensiuni).

Asa cum va spuneam mai devreme, Toyota a facut ceva investitii si a incercat sa obtina pachetul majoritar la alti doi producatori japonezi. De exemplu, in august 2019, gigantul japonez a cumparat 5 procente din Suzuki si a anuntat ca planuieste sa achizitioneze, in aceasta perioada, cel putin 20 de procente din Subaru.

Volkswagen Group

Volkswagen isi are radacinile in Germania nazista si in dorinta acestui partid de a avea o „masina a poporului”, care sa ofere mobilitatea populatiei. Din pacate, fabrica a reusit sa produca doar cateva masini inainte de inceperea celui de-al doilea razboi mondial, asa ca a inceput sa construiasca vehicule militare. Dupa razboi, firma a construit legendarul Beetle, masina care s-a vandut in peste 21 de milioane de exemplare. Sediul central al grupului este in Wolfsburg (Germania).

In acest moment, firma controleaza urmatoarele marci: Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Skoda, MAN (companie de camioane), Scania (o alta companie de camioane), Volkswagen Commercial Vehicles si Ducati (marca de motociclete).

Tata Group

Jamsetji Nusserwanji Tata a fondat prima companie in Mumbai (mai tarziu, Bombay), India, in 1868. Firma a avut o gramada de activitati, printre care si productia de textile sau operarea unui hotel de lux, si a intrat in industria fierului si a otelului in 1907. Tata Motors a luat nastere in 1945 si a cumparat Jaguar si Land Rover in 2008. Sediul central al companiei a ramas in Mumbai.

In acest moment, Tata Group controleaza: Tata, Land Rover, Jaguar si Tata Daewoo Commercial Vehicle Company.

Zhejiang Geely

Li Shufu a fondat Zhejiang Geely Holding Group in 1986 si a creat Geely Automobile in 1997. In ciuda faptului ca e vorba despre o firma relativ noua, compania a reusit sa devina un jucator important pe piata auto, gratie unor achizitii inteligente. Sediul central al firmei se afla in Hangzhou, provincia Zhejiang (China).

In acest moment, Zhejiang Geely detine sau controleaza: Geely Auto, Volvo, Lotus, Proton, London EV Company (fosta London Taxi Company), Polestar, Lynk & Co, Yuan Cheng Auto (o companie de vehicule comerciale) sau Terrafugia (producator de masini zburatoare).

In plus, chiar daca nu detine complet firma, cele mai recente investitii facute din Geely fac din companie cel mai mare detinator de actiuni la Volvo AB, marca de vehicule comerciale responsabila pentru camioanele Volvo sau Renault.

Nu stim cu vi s-a parut toata aceasta poveste, dar speram ca informatiile v-au fost de folos pentru a intelege cat de cat cam intre cine se imparte, acum, piata auto mondiala…

VIDEOCLIPUL ZILEI