Porsche Panamera Sport Turismo: un hatchback sau doar o masina de familie?

2017 Porsche Panamera Sport Turismo

La o prima vedere, Porsche Panamera Sport Turismo pare sa fie o adevarata masina de familie. Pana la urma, de ce nu? Are patru usi, un portbagaj incapator, scaunele din spate se pliaza, iar acoperisul este ceva mai lung. Daca treci, insa, prin cele mai recente comunicate de presa pentru lansarea acestui model, nu vei gasi mentionata nicaieri aceasta descriere. Bine, nu vei gasi nici vreo mentionare a cuvantului hatchback, dar aceste modele sunt vazute doar ca niste masini micute conduse de adolescenti sau de genul suburban intalnit in mod frecvent la licitatiile de antichitati.

Asa se explica faptul ca inginerii de la Porsche vad aceasta varianta ca o noua categorie de vehicule, numite Sport Turismo. Binenteles ca se pune problema unei idei de marketing, dar aceasta da nastere unei noi si interesante intrebari: in epoca modelelor crossover si hatchback, ce este mai exact Panamera Sport Turismo?

Pentru a afla mai multe, am inceput cercatarile la cel mai bun prieten al automobilului, guvernul Statelor Unite. Agentia Nationala de Protectie a Mediului de peste ocean este cea care stabileste clasa unei masini din punct de vedere al economiei de combustibil, dar o scurta vizita pe site-ul acesteia ne informeaza ca aceste clase sunt determinate luand in calcul si spatiul interior al pasagerilor si marimea portbagajului. Din pacate, aceasta vizita nu ne-a ajutat prea mult, de vreme ce Panamera Sport Turismo nu apare pe acest site, asa ca nu stim parerea specifica a Unchiului Sam despre acest model.

Desi nu are sustinere guvernamentala, organizatia non-profit Highway Loss Data Institute, recomandata de mai multe firme de asigurari auto din State, ne-a ajutat mai mult decat ne-am fi asteptat. Conform acesteia, masinile de familie moderne au patru usi, un portbagaj incapator (cu trapa) si, cel mai important, un pilon D. Se pare ca ajungem la un raspuns.

Masinile sedan tipice se termina in punctul in care acoperisul se intalneste cu partea din spate a caroseriei, zona cunoscuta in lumea auto drept pilonul C. Pe de alta parte, masinile de familie, mai au un geam dincolo de acest pilon, acoperisul continua si se termina intr-o trapa, care il conecteaza cu pilonul D, spatiul in care caroseria ajunge la capat.

Privit din profil, Panamera Sport Turismo intalneste toate aceste criterii. Dupa pilonul C, avem o fereastra (desi una mica), fereastra care urmeaza acoperisul peste zona de bagaje si se termina la pilonul D. Astfel, putem explica si de ce modelul sedan Panamera este catalogat ca un hatchback in cinci usi: acoperisul se termina la pilonul C, iar zona pentru bagaje este acoperita de un geam spate securizat.

Acum ca am reusit sa explicam aceasta idee, ne lovim de o alta problema: aproape toate modelele crossover se potrivesc acestei definitii. Diferenta sta in platforma pe care acestea sunt construite, mai exact versiunile de macadam sau cele de sosea. Masinile de familie sunt, fara indoiala, variante de sosea, dar modelele crossover se incadreaza undeva, intr-o zona gri, pentru ca reprezinta o combinatie intre mai multe genuri.

Conform unor opinii specializate, nu sunt altceva decat masini de familie. Altii arata cu degetul spre variantele SUV si spun ca s-ar apropia mai mult de acestea, iar cateva voci le aseamana cu niste versiuni hatchback. Cei mai multi dintre noi, insa, le vad ca facand parte dintr-o categorie unica si, pentru a fi sinceri pana la capat, nu credem ca aceasta discutie va ajunge la o finalitate prea curand.

Din pacate pentru Porsche, putem trage, insa, o concluzie clara din aceasta dezbatere privind Panamera Sport Turismo. Aceasta se bazeaza pe masina si tine de ferestrele laterale care se intind dincolo de pilonul C, de conexiunea cu pilonul D si de acoperisul care se intinde peste zona de bagaje. Echipele de marketing ale producatorului din Stuttgart pot spune orice le trece prin cap despre acest model, dar lumea va cunoaste si primi cu bratele deschise noul model Sport Turismo ca fiind o noua masina de familie marca Porsche.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
Mercedes-AMG E 63 S T-MODELL: RIVAL PENTRU AUDI RS6?
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter