Pot fi masinile autonome o rezolvare a cosmarului din trafic?

Audi RS7 Piloted Driving Concept

Stiti cine sunt cei care asteapta cu nerabdare aparitia masinilor autonome? E vorba despre inginerii de trafic. Daca ai fost, vreodata, prins intr-un ambuteiaj, stii care este unul dintre cele mai enervante lucruri: kilometri intregi de mers bara la bara si, dintr-o data, "inghet" total. Nu, nu e vorba despre vreun accident, despre resturi pierdute de vreun camion sau despre vreo operatiune a politiei.

Toti spun ca e vorba despre volumul masinilor din trafic cand, de fapt, e vorba despre factorul uman de la volan. Ei bine, inginerii de trafic incearca sa defineasca si sa anticipeze modul de circulatie al masinilor, astfel incat rezultatele sa fie optime, pentru o circulatie cel putin decenta. Din pacate, soferii sunt cei care saboteaza orice fel de varianta a acestora.

De aceea, inginerii de trafic sunt cei mai fericiti atunci cand vine vorba despre masinile autonome (cele in stare sa circule fara sofer) sau despre masinile inter-conectate (cele in stare sa comunice intre ele sau cu alte dispozitive din trafic).

Aceste doua inovatii vor fi extrem de vizibile mai ales in cazul interactiunii dintre masini si semafoare. De exemplu, latenta la schimbarea culorilor poate fi de doua secunde si jumatate, timp deloc suficient pentru un sofer dar multumitor pentru o masina autonoma.

Orasele se schimba si inginerii de trafic urmeaza cu marea atentie noile modele. Pentru o buna automatizare a traficului, e nevoie sa se ia in calcul o multime de parametri. Singurul moment in care se pot face calcule amanuntite, este acela ar reparatiilor pe un drum important. Atunci se hotaraste daca este necesara scaderea vitezei maxime sau adaugarea unei piste de biciclisti.

Daca stam putin si ne gandim la solutii, singura salvare in acest moment este aceasta varianta a automatizarii. De ce? Im primul rand, pentru ca elimina factorul uman din ecuatie, un punct important pe agenda celor care lupta pentru aceasta idee, dar si pentru cei care mai au rezerve.

Un astfel de sistem va angrena masinile intr-un adevarat rollercoaster, cu senzori ultrasonici care sa calibreze distantele si sa elimine poibilitatea unor ciocniri sau a unor iesiri din ritm. Exista chiar voci care vorbesc despre acest sistem ca despre un adevarat profesor de miscare pentru masini.

Cei mai buni soferi sunt cei predictibili si nu poti gasi ceva mai predictibil decat un computer fara suflet care functioneaza ireprosabil. Poate ca nu ne pricepem chiar atat de bine la IT, avem si ceva mici rezerve la adresa computerelor (de la performanta pana la securitate), dar asta nu-i opreste pe specialisti sa prezinte acest sistem cu incredere. Inginerii de trafic trebuie sa jongleze, in acest moment, cu o gramada de necunoscute: geografie, tehnologie, climat, comportamentul uman si constrangerile financiare.

O parte a problemei sunt drumurile. Acestea au fost contruite pentru a fi strabatute la o viteza mai mare decat cea legala. Stim cu totii care sunt rezultatele: soferii conduc cu viteze care li se par naturale sau sigure si, surpriza, drumurile permit acest lucru. In Vest, mai ales in zonele rezidentiale, inginerii de trafic au schimbat modul de calcul al realizarii drumurilor.

Totul pleaca de la ideea ca limitarea vitezei la valori mai mici este mai sigura si calmul in trafic oferit de aceasta trebuie sa fie un exemplu. Sincer, am ajuns sa ne indragostim de aceasta idee pe atat de mult pe cat uram limitele stabilite prin norme legale.

Da, inginerii de trafic de-abia asteapta aparitia masinilor autonome. Asta si pentru ca factorul uman este greu de tinut in frau si eliminarea acestuia ar putea inseamna calea spre un trafic mai sigur si o experienta placuta pentru toata lumea. De aceea, in ciuda nenumaratelor ambuteiaje din marile orase, exista oameni care inca planuiesc in amanunt noi mijloace de circulatie care sa transforme drumurile zilnice in placeri cotidiene. Exista, insa, o singura solutie fiabila: eliminarea fiintei umane din aceasta ecuatie.

Partenerii nostrii cred ca s-ar putea sa-ti placa
Videoclipul zilei
CELE MAI SCUMPE 7 MASINI DIN ISTORIE
Aboneaza-te la canalul de YouTube!

Newsletter